750.výročí - Zemědělství, Komunikace
ZEMĚDĚLSTVÍ
V roce 1594 koupil Bartultovice (v té době Bartdorf) rytíř Václav Pavlovský z Pavlovic, a tím se Bartultovice staly součástí jindřichovského panství a mění se z biskupského stolního zboží na léno jindřichovského panství. Historie Bartultovic je s Jindřichovem spjata až do 20. století.
Revoluční rok 1848 přinesl nové pořádky. Jindřichovské panství se rozpadlo a zákonem z 12.5.1869 byla úplně zrušena léna. S novým členěním Slezska se Bartultovice staly samostatnou obcí, a to až do r.1960, kdy se staly osadou Vysoké.
V poslední třetině 19.století získaly zásadní význam velkostatky a velká zemědělské hospodářství. Největší majetky v naší oblasti patřily Kleinům-Wiesenbergům. Pěstovalo se žito, ječmen a oves. Pšenice jen na níže položených polích. Významnou plodinou byly brambory a cukrová řepa, čočka, hrách a vikev. Ze záznamů se dovídáme, že cukrová řepa pěstovaná kolem Bartultovic byla ke zpracování vožena do Prudniku, neboť cukrovar v Osoblaze neměl dostatečnou kapacitu.
Významné bylo vysazování ovocných stromů. Baron Klein razil heslo: Na každém prázdném místě by měl být vysázen strom. Významné bylo vysazování vlašských ořechů, jehož listy sloužily jako prostředek proti skrofulóze, což je tuberkulózní onemocnění lymfatických žláz.
Z pícnin se pěstovala vikev, vojtěška, červený jetel a krmná řepa. Do 70.let 19.století se hojně pěstoval i len, který se po domácku spřádal.
Významné byly hřebčíny svobodného pána Wilhelma von Kleina s chovem lipicánských hřebců, převážně běloušů a chovy hovězího skotu. Ovcí se chovalo jen malé množství. Více bylo koz tzv. „krav chudých“.
V lesích převažovaly smrky, méně jedle a modříny, duby a bílé a červené buky.
Z německy psané kroniky vyplývá, že v roce 1945 bylo v obci 28 soukromých zemědělců, z toho 13 z nich mělo výměru svých pozemků větší než 10 ha. Dalších 12 mělo zemědělství jako vedlejší činnost.
Po skončení II. světové války se dosidlování provádělo převážně na zemědělské usedlosti, a to hlavně bezzemky z vnitrozemí, a současně i dělníky z průmyslových závodů, kteří se rekrutovali ze zemědělských rodin. 1. března 1946 byly v Jindřichově některým dosidlencům předány dekrety o vlastnictví půdy.
Rok 1947 Extrémní sucho trvalo od jara až do listopadu a vedlo ke katastrofální neúrodě, vázlo zásobování základními potravinami.
Rok 1950 Přípravný výbor Jednotného zemědělského družstva (dále jen JZD) v Bartultovicích byl ustaven 20.9.1950 a JZD bylo založeno 28.9.1950. Ani kolektivizace zemědělství nepřinesla očekávané výsledky Družstvo špatně hospodařilo od počátku své existence.
Rok 1951 Deštivé počasí, špatná sklizeň
Rok 1952 Od začátku roku mnoho sněhu, setí pomocí STS (Státní traktorová stanice)
Rok 1953 JZD se dostalo do krize, členská základna se snížila ze 34 členů na 17, tedy na polovinu.
Rok 1955 Krutá a suchá zima – poškozeny ozimy a ovocné stromy
Rok 1956 Sníh napadl už v září a zůstal, na polích nevyorány brambory, nezasazena ozim. I přes nové dosídlení a převzetí úpadkových soukromých zemědělců se hospodářské výsledky JZD nezlepšily.
Rok 1957 klesla jednotka, nespokojenost mezi členy JZD, neúroda, málo pracovních sil
Rok 1958 začalo se plánovat sloučení s JZD Vysoká
Rok 1959 JZD ve Vysoké je v úpadku
Rok 1960 předseda JZD p. Maštalíř. Dne 11.března slavnostní sloučení JZD Bartultovice a JZD Vysoká. Jarní práce začaly až v dubnu, na polích dlouho ležel sníh
Rok 1964 Jednotka 9 Kč. JZD Vysoká sloučeno s ČSSS Jindřichov (Československé státní statky)
ÚTULEK – zemědělský, později dětský
S Jednotným zemědělským družstvem a zemědělskými pracemi úzce souvisí provoz zemědělského útulku. Bylo to zařízení, které se staralo o děti v době, kdy maminky musely pracoval na polích. Provoz útulku začínal na jaře, když byly zahájeny polní práce, a ukončen byl v říjnu, někdy až v prosinci. O děti se staraly tzv. pěstounky a dětem vařila kuchařka.
Datum otevření zemědělského útulku v Bartultovicích se dosud nepodařilo zjistit – ve Vysoké to bylo 1.května 1950. Útulek nejprve sídlil v bývalé Celnici, pak byl přestěhován do domu č.p. 88. V roce 1961 bylo k útulku přistavěno sociální zařízení a v roce 1962 byl útulek otevřen od dubna až do prosince a bylo v něm průměrně 35 dětí. Neznáme ani datum ukončení provozu útulku.
KOMUNIKACE
Bartultovicemi již od 18.století procházely důležité cesty.
Císař Karel VI. se zasadil o zlepšení silniční sítě v Rakousku a o spojení hlavního města Vidně se severními provinciemi. Od roku 1727 začala pracovat c. a k. silniční komise a řídila stavbu České císařské silnice spojující Vídeň s Prahou a Slezské císařské silnice z Vídně-přes Brno-Olomouc-Krnov a Bartultovice do Vratislavi. Stavba však pokračovala pomalým tempem, jen 9 km za rok, a později ji ještě zpomalily slezské války. Se stavebními pracemi se započalo na dolnorakouské hranici v roce 1727 a dostavěna byla ke konci vlády císaře Karla VI., tedy roku 1740. Silnice byla sice dokončena, ale neměla předepsaný povrch a mnohdy ani předepsanou šířku. Některá místa nebyla hotová a chyběly postranní cesty (dnešní silnice vedoucí středem obce). Po nástupu Marie Terezie byly roku 1751 vydány zásadní směrnice pro budování cest.
Stavba Slezské císařské cesty dostala Bartultovice (Bertelsdorf) definitivně na mapy Slezska. Na obou mapách Slezska vytvořených v letech 1740 a 1748 jsou již Slezská císařská cesta a Bartultovice zakresleny.
V roce 1828 byla dokončena výstavba erární silnice do Krnova a v letech 1831–1835 byla prodloužena přes Město Albrechtice a Třemešnou do Bartultovic. Ještě po několika desetiletích bylo konstatováno, že: „stav této silnice je velmi dobrý“ (silnice na místě dnešní I/57).
V letech po II. světové válce silnice do Bartultovic ztratila svůj význam, protože odtud již nikam nevedla. Mimo autobusového spojení a zemědělské techniky po této cestě téměř nikdo nejezdil. Prví osobní automobil v obci si koupil v roce 1962 tehdejší předseda JZD p. Adolf Mališ. V 70.letech 20.století obec objevili chalupáři, a i mezi občany začalo přibývat osobních automobilů.
Silnice procházející obcí získala opět na významu výstavbou a otevřením hraničního přechodu v roce 2002. Silnice I/57 na úseku Vysoká – Bartultovice byla rekonstruována a rozšířena na 9,5 m. Silnice 1.třídy I/57 pokračuje přes hraniční přechod směrem na dálnici A4 v Polsku.
Ještě významnější skutečností je, že silnice I/57 se stala součástí budované transevropské dopravní sítě – TEN-T. Moravskoslezský kraj se do této sítě začleňuje páteřní dopraví sítí označovanou jako Slezský kříž, jehož koridor Západ – I/11-I/57 - vede z Ostravy, přes Opavu, Krnov, Bartultovice, do Opole.
Tato komunikaci I/57 není majetkem obce; její údržba a provoz je v kompetenci Správy silnice Moravskoslezského kraje, středisko Bruntál.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE V MAJETKU OBCE
Obec Vysoká vlastní místní komunikace v délce 5,5 km (šířka 3,5 m, živičný povrch), které slouží současně jako cyklotrasy. Až do roku 2012 prováděla obec každoročně opravy povrchu komunikací ve všech částech obce, zejména poškození po zimě, za statisícové částky. Komunikace však nebyly v dobrém stavu. V roce 2012 bylo rozhodnuto postupně provést celkové rekonstrukce všech místních komunikací. V letech 2012 až 2016 byly provedeny rekonstrukce v Bartultovicích:
Rok 2012 |
Komunikace od I/57 k Vojtům |
|
|
Rok 2013 |
Komunikace od vjezdu z I/57 u Spurných po výjezd na I/57 u Bistra u Křížků |
Náklady 875.000 Kč |
Dotace 143.712 Kč |
Rok 2013 |
Komunikace s Houdkům |
Náklady 27.000 Kč |
|
Rok 2014 |
Komunikace od Westernu kolem Janošů na I/57 a od Westernu kolem Budínských |
Náklady 283.000 Kč |
Dotace 170.000 Kč |
Rok 2016 |
Komunikace od historických památek kolem Puszterových ke státní hranici |
Náklady 181.500 Kč |
|
Od dubna 2016 mají Bartultovice všechny místní komunikace po rekonstrukci, čímž se hned tak nějaká obec nemůže pochlubit. Nezbývá než věřit, že práce byly provedeny kvalitně a nějakou dobu vydrží.
SPOJOVACÍ KOMUNIKACE Vysoká-Bartultovice
Když bylo v roce 2000 rozhodnuto o vybudování hraničního přechodu Bartultovice – Trzebina bez omezení tonáže, rozhodlo tehdejší zastupitelstvo obce o vybudování spojovací komunikace mezi Vysokou a Bartultovicemi. Tato komunikace měla sloužit pro pěší a cyklisty a vyloučit tak jejich účast při provozu na silnici I/57. Vzhledem k tomu, že byla využita trasa silnice zakreslené ve starých mapách, nebyl problém s povolovacím řízením.
Od roku 2000 do roku 2003 obec usilovala o získání dotací z prostředků okresu, později kraje, nebo z fondů Evropské unie. Veškerá snaha byla bezvýsledná.
V roce 2004 byla vybudována komunikace v délce 700 m a šířce 3 m od Joži Vičíka v Bartultovicích po Vysokou u lip na vlastní náklady obce za cca 1 mil. Kč.
Zastupitelstvo obce rozhodlo, že dočasně, po dobu rekonstrukce silnice I/57 ve Vysoké, mohou tuto spojovací komunikaci používat i osobní automobily.
V roce 2004 byly kolem vysazeny ovocné stromy, v roce 2009 byla provedena oprava povrchu a vybudováno veřejné osvětlení a v roce 2014 vysazeny další ovocné stromy náhradou za uschlé nebo poničené.